Idstöld

Identitetsstöld

Har du en hemförsäkring hos oss så ingår automatiskt ett skydd vid id-stöld. Läs våra tips på vad du kan göra för att förebygga att du ska drabbas.

 
 
 
 
 

Så skyddar du dig mot id-stöld

Det finns inget hundraprocentigt sätt att säkra sig mot id-stöld eller id-kapning, men det finns flera saker du kan göra för att minska risken.

Vad gör jag om jag misstänker att jag drabbats av bedrägerier?

Kontakta omedelbart din bank, ditt försäkringsbolag och polisanmäl på 114 14.

I vår hemförsäkring ingår id-stöldsskydd

Id-stöldskyddet förebygger, upptäcker och begränsar identitetsstölder. Om någon obehörig skulle komma över och använda dina person- eller inloggningsuppgifter, och använda dem för olika former av bedrägeri, så hjälper vi dig.

Du behöver bara ringa 0771-18 10 10, där svarar vår samarbetspartner Help Försäkring.

 – du kan ringa och få tips om hur de kan förebygga identitetskapning.

 – Help Försäkring hjälper till att kartlägga om en identitetsstöld ägt rum och vidtar nödvändiga åtgärder samt upplyser dig om vad du bör göra.

 – vid en identitetsstöld hjälper de till att begränsa konsekvenserna och förebygga ekonomisk förlust. Exempel på sådana åtgärder är:

  • Anmäla identitetsstölden till polisen
  • Tillbakavisa obefogade betalningskrav
  • Registrera en bedrägerispärr
  • Se till att oriktiga anmärkningar i kreditupplysningsdatabaser raderas
  • Överklaga beslut om du råkat ut för lagfartskapning

Om du hamnar i en rättstvist till följd av identitetsstölden kan i vissa fall rättsskyddet i hemförsäkringen ersätta ombuds- och rättegångskostnader med upp till 240 000 kronor. Självrisken i rättsskyddsförsäkringen är 20 procent.

Id-skyddet ingår från och med 1 januari 2016 och är kostnadsfri uppdatering i vår hemförsäkring.

På Stöldskyddsföreningens webbplats finns fler råd för att minimera riskerna för id-stöld. Där finns även telefonnummer som är viktiga att ha om du drabbas, bland annat till de olika kreditupplysningsföretagen där du spärrar ditt personnummer.

Stöldskyddsföreningen

Tips på hur du kan skydda din identitet

  • Lämna aldrig ut ditt personnummer utan att du är säker på vad det ska användas till.
  • Har du tappat en identitetshandling, spärra den hos utfärdaren, anmäl det till polisen och till kreditupplysningsföretag.
  • Lämna aldrig ut personliga uppgifter om bankkort och inloggningsuppgifter via sms eller mejl, och klicka inte på länkar i meddelanden – även om det verkar vara från ett välkänt företag.
  • Var uppmärksam på post du får, till exempel bekräftelser på beställningar eller nya bankengagemang, besked om adressändring eller liknande.
  • Byt till en låsbar brevlåda eller postfack.
  • Kontrollera webbplatser du är inne på. Ett tecken på att det är en falsk webbplats är att det inte finns någon information om hur du reklamerar en vara, låga priser och bristfälligt språk och stavfel.
  • Lämna inte ut alltför detaljerad information om dig själv på Facebook och liknande sociala nätverk och eftersänd eller be en granne ta in din post om du är bortrest länge.

Fem tecken på att du kan ha drabbats av id-stöld eller id-kapning

  • Post saknas, beställda ID-kort och bankkort dyker till exempel inte upp.
  • Telefonabonnemang du inte känner igen öppnas i ditt namn.
  • Du får fakturor på varor du inte beställt.
  • Nya bankkonton öppnas i ditt namn.
  • Du får brev från kreditupplysningsföretag om ansökta krediter som du inte känner igen.

Samarbetspartners

Anti              fastighetsbyggenivast             

 

© Copyright Inlands 2012 | Design/Programmering: Ibyrån

| Personuppgifter |

prata 162 80 | titta in Torggatan 2 | skriv info@inlands.se | Logga in